خانه » کسب و کار » مفاهیم استارتاپی » ایده نو و یونیک

ایده نو و یونیک

خیلی قبل ها فکر میکردم خیلی خفن و متفاوتم و همیشه ایده های ناب دارم، وقتی وارد بازار جدی استارتاپ ها شدم دیدم تمام ایده های نابم قبلا یا اجرا شدن یا قبل از اجرا به خاطر مشکلات و معایبشان رد شدند وارد فاز اجرایی نشدند .
واقعیت این است که حتی اگر ایده نو داشته باشیم من به شخصه انقدر استقلال مالی و آرامش خیال ندارم که بخواهم همه چیز را روی یک ایده جدید و ناب که تا حالا به هیچ شکلی پیاده سازی مشابه نداشته قمار کنم . و بیشتر نگاهم به سمت کارهایی است که سابقه اجرایی خارج از ایران داشته و جواب داده اند . به اصطلاح بومی سازی و بنچ مارک ایده ها برایم جذاب تر است از نظر مالی ، انشالله اولین بی ام و ام را که بخرم به سراغ ایده های نابم هم خواهم رفت ، خود حضرت بیل گیتس هم اولش با شیطنت های معروفی که همه میدانیم به جایی رسید و بعد به سراغ بلندپروازی رفت .

 

 

 

 

 

 

 

 

جدای از این بحث ها باید به این اشراف داشته باشیم که ایده نو و یونیک اگر و تنها اگر موارد زیر را همراه خود داشته باشد می تواند سهم بیشتری از بازار را برای ما دربر بگیرد :

– پیاده سازی فنی اصولی
– مارکتینگ حسابی
– فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب فرهنگی جهت استفاده از خدمات نوین ما

سخت تر از همه ی این ها همان فرهنگ سازی است ، باید در نظر داشته باشیم، فرهنگ سازی واقعا یکی از بزرگ ترین معضلات است ؛ آن هم در کشوری که در حال گذار به مدرنیته است و تفکرات اعتراضی و پرخاشگر کاربران ممکن است یک شبه فاتحه ی استارتاپی را بخوانند یا اینکه به آن پر و بال بدهند .
مثلا اسنپ چندسال سختی کشید تا فرهنگ سازی لازم اتفاق بیفتد و یک عالمه خرج هم کرد، درحالی که تپسی در این زمینه بر بستر بزرگراه آسفالت شده با زحمت اسنپ راحت می تواند تخته گاز به جلو برود .

البته نکته مهم دیگر هم نباید فراموش کنیم که عموما اولین ها عمیق ترین و گسترده ترین طیف مشتریان وفادار را در کنار خود دارند .
نکته بعدی اینکه اسنپ دقیقا بنچ مارک است و ایده ی ناب نیست . یعنی همان که من دوست دارم 🙂

از همه ی این ها که بگذریم باید بدانیم در زمان ایجاد یک استارتاپ داشتن ایده خالی به تنهایی هیچ ارزشی ندارد شما باید چیز دیگری هم کنار این داشته باشید مثلا :
توان فنی
سرمایه لازم
یا ارتباطات گسترده در بازار هدف
و …

برای اولین بخش از تحلیل فکر کنم کافی باشد، اگر نکته مبهمی بود یا توضیحات دیگری به نظرتان رسید حتما با ما در ارتباط باشید

tondtech.ir

درباره مسعود بیگی

مسعود یه خوره ی اکوسیستم کسب و کارهای آنلاینه که به همراه محسن سرمست بنیانگذاران تندتک شدن و دارن تلاش میکنن دانش خودشون رو با اکوسیستم به اشتراک بگذارن و همینطور نقش دیده بانی رو با عدالت در اکوسیستم داشته باشن. اگه به مشاوره در بخش های فنی و مدیریت پروژه هاتون نیاز دارید همیشه میتونید رو کمکش حساب کنید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

‌بنیانگذار دیجیکالا

Reading Modeاینکه یک سایت چقدر برای برندتجاری خود اهمیت قایل شودو حاضر نباشدبرند خودرا مخدوش ...