خانه » کسب و کار » در تندتک این دو کسب و کار را بر اساس موارد زیر مقایسه کرده ایم:

در تندتک این دو کسب و کار را بر اساس موارد زیر مقایسه کرده ایم:

سگمنت مشتریان
مناطق تحت پوشش
کیفیت محصول
روش های پرداخت
پلتفرم ها
و…

 

متاسفانه در لحظه شروع ثبت این گزارش خبردار شدم که صبونه فعلا از دادن سرویس به صورت عام دست کشیده و این واقعا برای من خبر تاسف برانگیزی بود، امیدوارم به زودی و باقدرت مضاعف برگردند. البته این خبر برایم بسیار جالب بود چون دقیقا در این مقایسه قصد داشتم پیش بینی چنین روزی را بکنم و به دوستان پیشنهاداتی برای رفع مشکلاتشان بکنم ، چون دوستان صبحانه دوستان بسیار خوب من بودند و هستند و اگر دروغ نباشد دوست داشتم با این نوشتار کمکی به گسترش بازارشان هم داشته باشم ولی متاسفانه این طور رقم نخورد. حالا ولی کیس کاملا داغ در در دسترس است تا بدانیم” چه شد که این شد”؟

همچنین باید گفت شاید بهتر بود برای نشان دادن “تاثیر سرویس های بیشتر نسبت به رقبا” به مقایسه های بزرگتری دست میزدیم، مثلا تپسی با اسنپ یا بامیلو با دیجی کالا، ولی به دو علت صبونه و دلیون را انتخاب کردیم اول اینکه شما هم با این دو استارتاپ آشنا بشوید و احتمالا بعدا بتوانید از آن ها استفاده کنید و ما را دعا کنید، از سمت دیگر این ها بیزنس جمع و جور تری دارند و در یک پست احتمالا بشود مقایسه قابل قبولی انجام داد .

حالا باید به صورت توافقی “سرویس بیشتر” را با هم تعریف کنیم و آیتم به آیتم به آن توجه کنیم ، در ادامه ی این نوشتار ما به همه موارد زیر به چشم سرویس بیشتر نگاه میکنیم :
تنوع محصولات
مناطق تحت پوشش
دقت زمان تخمینی تحویل
کیفیت محصول ارسالی
هزینه ارسال
روش های پرداخت
پلتفرم های قابل دست رسی .
قیمت تمام شده محصول نسبت به کیفیت آن

در ابتدای بحث باید دانست با توجه به قیمت محصولات دو استارتاپ کاملا در دو سگمنت مجزا از کاربران فعالیت دارند، صبونه با قیمت بسیار پایین یعنی هر بسته 2 هزار تومان تلاش داشته که به اکثریت کارمندان و سطوح متوسط به پایین هرم نفود کند ولی دلیون بیشتر به کیفیت توجه داشته وقطعا پرداخت کنندگان هزینه ی مثلا 8000 تومان برای هر صبحانه سالم و سرشار از میوه جات در یک سوم بالای هرم قرار دارند .

از نظر تنوع محصولات هر دو در بازه ی سال ها 95 دارای تنوع خوبی بودند، گرچه صبونه بعدا با توجه به مشکلات پیش آمده برایش منو را بسیار محدود کرد .
و دلیون با پکیج کردن و برندسازی اصولی تر محصولات حتی لوگو روی نوشیدنی ها و … در کنار تنوع بیشتر محصولاتش بسیار موفق تر بوده. حدودا 25 محصول (به جز نوشیدنی ها) در روزهای غیر ماه رمضان و 8 محصول(به جز نوشیدنی ها) در رمضان

از نظر گستره ی مناطق تحت پوشش هم گرچه رقابت تنگاتنگی داشتند ولی باز همان تفاوت سگمنت مشتری ها در این جا هم تاثیر گذار بوده و دلیون به جاهای مثل جردن و سعادت آباد و وزرا پرداخته و نظر صبونه به بخش های کارمندی مرکز شهر مثل هفت تیر و ولیعصر معطوف بوده ، البته این دلیل بر این نخواهد بود که کسی از کارمندان میانی یا پایین رده مشتری دلیون نباشد .

در آیتم سوم هم هر دو تقریبا برابر بودند ولی حساسیت صبونه بسیار بیشتر است روی این موضوع و تقریبا به بخشی از شعارشان تبدیل شده بود که به نظرم یکی از صدمه ها همین است ، چون تا زمانی که شما ادعایی در مورد چیزی نداشته باشید کاربران به دنبال آن نیستند و هیچ کس منتظر دریافت صبحانه راس ساعت 8:30 نیست . ولی وقتی در موردش صحبت کردید راس ساعت 8:33 دقیق شما یک مشتری ناراضی جدید خواهید داشت .

قطعا از نظر کیفی بحث خاصی نداریم و دلیون با فاصله زیاد جلوست ولی این دلیل بر بی کیفیت بودن محصولات صبحانه نیست. فقط دلیون خیلی بهتر عمل کرده است ، همین ..

هر دو پلتفرم هزینه ارسال را رایگان کرده اند در حالی که بعضی از رقبا این هزینه را دریافت میکنند که این هزینه رایگان نقطه قوتی است برای هر دو .

روش پرداخت هم که بسیار مهم تر از هر چیزی است ، و شاید بخش عمده ای از لطمه خوردن صبونه از همین بخش است ، چون در دلیون سرویس دهنده با خیال راحت بعد از دریافت وجه اقدام به تهیه و توزیع محصول میکند ، در حالی که در صبونه همه چیز باید بر پایه حدس و گمان و اعتماد زیاد به کاربران جلو برود که قطعا در هر کشوری بالاخره روزی به سیستم صدمه خواهد زد.

در مورد پلتفرم های دسترسی باید گفت شاید بزرگ ترین نقص و مشکل صبونه از همین قسمت پلتفرم هاست. خیلی ساده است، از دست دادن سگمنت بزرگ مشتریان کافه بازار و اپ استور برای هر استارتاپی زخم عمیق خنجر زهرآلودی است که هر لحظه رقابت را تلخ تر خواهد کرد . مخصوصا کافه بازار که واقعا می تواند در گرفتن کاربر و بزرگ تر کردن مارکت شما تاثیر شگرفی داشته باشد . یادم هست بارها مدیران صبونه با من صحبت کردند و نیاز به توسعه اندروید داشتند ولی مثل خیلی از استارتاپ های دیگر برایشان پرداخت هزینه برای کار کردن با متخصصین با کیفیت کمی غیر معقول بود و تا آنجایی که به یاد دارم، اکثر این گونه سیستم ها با شکست پیاده سازی مواجه می شوند.

 

نکته نهایی قیمت تمام شده محصول نسبت به کیفیت آن است، به جز اینکه حداقل حجم محصولات ارسالی دلیون دو برابر سایر رقباست و شاید بخشی از قیمت بالایشان به همین علت است، باید بدانیم که الگوی زندگی (#لایف_استایل) امروز تهرانی ها به سمت لاکچری نمایی و تبعات آن پیش می رود، این نه خوب است و نه بد و نه ما اینجا تلاش برای قضاوت آن داریم. در گذار ما به مدرنیته، سیل عظیم کسانی که برای کلاس گیاهخوار می شوند و یوگا کار می کنند و حامی حیوانات می شوند قطعا بالاخره کمکی هم به چرخیدن چرخ های کسب و کارهای نوپا خواهد کرد. با توجه به این اپیدمی به نظرم هرچه محصول با کیفیت تر و لاکچری تری در اختیار کاربران قرار دهیم، برایشان جذاب تر است تا محصولات کلاس اکونومی. که به نظرم همین اقبال به دلیون به صراحت گویای این حقیقت است.

به نظرم دلیون برنده ی این رقابت نه تنها با صبونه بلکه با سایر فعالان این حوزه بوده و هست .

#دانستنی_ها: دلیون کمتر از دو سال است که شروع به کار کرده است ، حدودا 30 کارمند به جز پیک هایش دارد، از مهرماه سال قبل هزینه پیک ها را حذف کرد و از بهار امسال با مدیرعامل جدید تلاش برای دسترسی به افق های جدید در تجارتش داشته .

 

 

درباره مسعود بیگی

مسعود یه خوره ی اکوسیستم کسب و کارهای آنلاینه که به همراه محسن سرمست بنیانگذاران تندتک شدن و دارن تلاش میکنن دانش خودشون رو با اکوسیستم به اشتراک بگذارن و همینطور نقش دیده بانی رو با عدالت در اکوسیستم داشته باشن. اگه به مشاوره در بخش های فنی و مدیریت پروژه هاتون نیاز دارید همیشه میتونید رو کمکش حساب کنید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

پشت پرده چلوکباب‌های ۵۰۰۰ تومانی

  زندگی کارمندی و استارتاپی آری خودکشی با غذای آلوده خیر دوستان لطفا به این ...