بخش۳
راکت اینترنت در مدت زمان فعالیت خود، موفقیتهایی را هم به ثبت رسانده است. در میان این موفقیتها میتوان به راهاندازی Zalando استارتآپی که با الگوبرداری از Zappos حالا به یکی از بزرگترین خردهفروشهای فعال در حوزه مُد تبدیل شده اشاره کرد. CityDeal که در سال ۲۰۱۰ میلادی به Groupon فروخته شد و یا Lazada استارتآپ فعال در جنوبشرقی آسیا که در حوزه تجارت الکترونیکی ویژه محصولات الکترونیکی مصرفی فعالیت دارد و در سال جاری به Alibaba فروخته شد از جمله نقاط روشن کارنامه راکت بهحساب میآیند. این شرکت تلاشهای زیادی هم در ایجاد قطبهای استارتآپی در برلین و دیگر کشورهای جهان داشته است. سارا سیمون تحلیلگر بانک برنبگرگ لندن در این خصوص میگوید: “فعالیت راکت اینترنت یکی از عوامل اصلی در تبدیل شدن برلین به قطب تکنولوژی بوده است”.
با این همه اکثر استارتآپهای تحت پوشش راکت اینترنت، در طول حیات خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردهاند. از این میان، حداقل دهها استارتآپ به سمت تعطیلی رفتهاند و تقریبا همه آنها در شرایط ضرردهی بهسر میبرند. در تاریخ ۲ سپتامبر سال جاری میلادی، این شرکت با اعلام اینکه در نیمه اول سال جاری ۶۱۷ میلیون یورو (۷۰۷ میلیون دلار) ضرر متحمل شده، اولین هشدارها را پیش روی سرمایهگذاران قرار داد. این آمار پس از سرمایهگذاری ناموفق روی یک خردهفروش اینترنتی به نام Global Fashion Group شرکتی که مسئولان راکت از آن به عنوان یک “برنده ثابتشده” یاد میکردند، منتشر شد. یک هفته بعد، راکت از سرمایهگذاری جدید روی یک “برنده ثابتشده” دیگر که در واقع خردهفروش آنلاین مبلمان به نام Home24 بود خبر داد. شرکتی که در ادامه راه، با کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش روبرو شد. این در حالی است که تجارت راکت در هند و آفریقا که روزگاری از آن به عنوان چشماندازی روشن یاد میشد با فروش کمتر از قیمت واقعی، اخراج نیروهای کاری و یا حتی تعطیلی کامل استارتآپهای تحت پوشش، به چالش کشیده شده است. تلاش این شرکت برای ورود به حوزه فینتک هم با سرمایهگذاری ناموفقی که روی استارتآپ کپیبرداری شده Paymill انجام داد راه به جایی نبرد.نگاهی دقیق به آمار یادشده، تاریخچه و فعالیتهای فعلی راکت اینترنت نشان میدهد این شتابدهنده، در مراحل راهاندازی استارتآپها عملکرد موفقتری داشته تا در مراحل مدیریت توسعه آنها.
سامور در مصاحبه اخیر خود اینچنین از عملکرد راکت اینترنت در مقابل منتقدان این شرکت دفاع کرده است: ” تمرکز ما در حوزه استارتآپها روی خروج نیست. تمرکز ما روی ایجاد شرکتها، مدیریت و کمک به آنها برای فعالیتِ با کیفیت در مدتزمان طولانی است”. او معتقد است راکت اینترنت را نباید با شرکتهای سرمایهگذار که در وهله اول سرمایهگذاری مالی را در دستورکار قرار میدهند اشتباه گرفت. او راکت اینترنت را شرکتی عملیاتی خوانده که اساسا کار خود را از پایه شروع کرده و در کنار سرمایهگذاری روی استارتآپها، با ارائه زیرساختهای عملیاتی نظیر نیروهای کاری، اطلاعات و فرایندهای مشاورهای به رشد و نمو شرکتهای نوپا کمک میکند.
از جمله انتقادات دیگری که به راکت اینترنت وارد شده، نحوه محاسبه ارزش استارتآپهای تحت پوشش آن است. راکت اینترنت برای محاسبه ارزش استارتآپهای خود از راهکاری به نام LPV استفاده میکند که ارزش استارتآپ را بر اساس جدیدترین فرایندهای جذب سرمایه میسنجد. این در حالی است که با توجه به حضور خود راکت اینترنت در مراحل سرمایهگذاری، طبیعی است که ارقام اعلام شده، شک و تردیدهایی را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، در قالب سیستم ارزیابی سنتی، ارزش Westwing استارتآپ فعال در حوزه تجارت الکترونیک کالاهای خانگی ۲۵۴ یورو تخمین زده میشود. این در حالی است که راکت اینترنت ارزش آن را ۴۸۰ میلیون یورو اعلام کرده است.
قیمت سهام راکت اینترنت را در لحظه پیگیری کنید:
http://l.tondtech.ir/1ac3a