خانه » کسب و کار » چگونه گیمیفیکیشن را به استراتژی بازاریابی‌ خود اضافه نمایید؟

چگونه گیمیفیکیشن را به استراتژی بازاریابی‌ خود اضافه نمایید؟

اگرچه چند سالی بیشتر نیست که #گیمفیکیشن (بازی_وار_سازی) یا Gamification یا بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به خوبی توانسته جایگاه خود را به عنوان یک روند پیشرو در بازاریابی به تثبیت برساند و به عنوان یک روش ایده‌آل برای ایجاد تعامل با مخاطبان بسیار مورد توجه قرار گیرد چراکه حس خلاقیت، تفریح و رقابتِ همه‌ی ما با بازی کردن و احتمالا برنده شدنِ چیزی، برانگیخته می‌شود.

گیمیفیکیش به معنی سرگرمیست اما نه سرگرمیِ که تنها شامل خواندن کلماتِ روی صفحه و تماشای ویدئو باشد. این نوع سرگرمی در واقع روشی است برای بهبود دادن مهارت‌ها یا بدست آوردن برتری در چیزی، علاوه بر این شامل برخی جوایز نیز می‌شود.

بازاریابان با استفاده از گیمیفیکیشن از حس برنده شدن افراد نفع می‌برند و به هدفشان یعنی فروش محصول (کالا یا خدمت) نزدیک می‌شوند. استفاده از گیمفیکیشن در خاطر کاربران می‌ماند و ممکن است آن چه را بازی کرده‌اند برای دوستان خود تعریف کتتد. همچنین این روش باعث افزایش زمان استفاده از اپلیکیشن‌تان می‌شود که همین امر تعامل با برندتان را افزایش داده و کم کم خریدهایتان را در آینده نزدیک تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه به برخی از روش‌ها برای بکارگیری گیمفیکیشن در استراتژی بازاریابی‌تان اشاره می شود:

۱٫ مخاطبانتان را بشناسید
۲٫ تحقیق کنید
۳٫ مشوق‌ها را ایجاد کنید
۴٫ بازی‌ها را پیچیده نسازید
۵٫ موعدهای مقرر تنظیم کنید
۶٫ موعد تعیین نمایید
۷٫ نترسید تا پیشرفت کنید

در استفاده از این استراتژی علاوه بر مزیتهایی که ذکر شد، ریسکهایی نیز وجود دارد. اگر بازی ها به نحو نامناسبی انجام شوند یا به صورت ضعیف طراحی شوند نتیجه مورد نظر را در پی نخواهند داشت و حتی ممکن است منجر به بدنامی برای شهرت برند شوند. برای اینکه مطمئن شوید تمرینهایی که به صورت بازی درآمده اند، به صورت صحیح طراحی شده اند،نیاز است بازاریابان دقت بیشتری در هنگام طراحی بازی و تدوین قوانین آن داشته باشند. آنها باید بازیکن برتر را به صورت عادلانه تشخیص دهند، در زمانهای مناسب بازخورد دریافت کنند و فرایند پیگیری نتایج را به صورت هر چه شفافتر پیاده سازی کنند.

استراتژی بازی وار سازی تقریبا بر روی هر خدمت و یا محصول قابل پیاده سازی است و برای اینکه این استراتژی به صورت صحیح اجرا شود، حتما لازم نیست در یک سازمان بزرگ و با بودجه فراوان اجرا شود. در زیر برخی روشها که باعث کمک به برندها در اجرای بهتر استراتژی های بازی وارسازی و بازاریابی محتوا خواهد شد، آمده است:

۱٫ سعی کنید برخی کارها را از ابتدا سریع و یا به صورت حجیم و سنگین انجام ندهید.
۲٫ #بازی_وار_سازی را به اهداف بازاریابی خود ارتباط دهید.
۳٫ مطمئن شوید بازی طراحی شده دارای قوانین منطقی است.
۴٫ به متخصصان مراجعه کنید.

#کالج_مدیران_جوان
@YMCollege

درباره مسعود بیگی

مسعود یه خوره ی اکوسیستم کسب و کارهای آنلاینه که به همراه محسن سرمست بنیانگذاران تندتک شدن و دارن تلاش میکنن دانش خودشون رو با اکوسیستم به اشتراک بگذارن و همینطور نقش دیده بانی رو با عدالت در اکوسیستم داشته باشن. اگه به مشاوره در بخش های فنی و مدیریت پروژه هاتون نیاز دارید همیشه میتونید رو کمکش حساب کنید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

دلایل متداولِ عدم انتشار برنامه‌ها در بازار

Reading Modetondtech.ir