خانه » کسب و کار » مفاهیم استارتاپی » ۱۸ اشتباه که استارتاپ ها را از بین می برد.بخش اول

۱۸ اشتباه که استارتاپ ها را از بین می برد.بخش اول

۱٫تک موسس بودن
آیا تا به حال متوجه شده اید که چند تا از چندین استارت آپ های موفق تنها یک فرد موسس داشته اند؟ حتی شرکت هایی مانند اوراکل موسسان بیشتری داشته اند. بعید است که این اتفاقی باشد.
چه ایرادی در وجود یک موسس وجود دارد ؟ برای شروع این نشان از عدم رای اعتماد موسس است. احتمالا بنایانگذار نمی تواند به هیچ یک از دوستانش اعتماد و برای شروع شرکت با آنها صحبت کند. این موضوع هشدار دهنده است , زیرا دوستان کسانی هستند که ما آنها را بهتر می شناسیم.
شروع یک استارت آپ برای یک نفر خیلی سخت است. شما نیاز به همکارانی دارید که با خیال راحت با آنها صحبت کنید و تصمیمات احمقانه را بیابید و وقتی که همه چیز خوب پیش می رود , شما را تشویق کنند.
به عنوان یک موسس تنها, تقریبا هیچ شانسی برای گرفتن سرمایه ندارید. موسسانی موفق شده اند که به اندازه ی یک تیم حداقل دو نفره کار کرده اند.

۱-تک موسس بودن.۲-مکان نامناسب
موفقیت استارت آپ ها تنها در بعضی مکان هاست و نه جای دیگری. بیشتر استارت آپ ها در حال حاضر در تهران شروع می شوند و موفقیت آنها هم در تهران رقم می خورد.
این سوال که چرا شهرهای بزرگ برای شروع استارت آپ ها خوب هستند به این دلیل است که احتمالا همانند هر صنعت دیگری این شهرها مکانی هستند که متخصصان با استانداردهای بالاتری زندگی می کنند. افرادی را که می خواهید استخدام کنید و در واقع با آنها زندگی کنید, در جلسات با آنها شرکت کنید و همسو با هم در یک تجارت پیش بروید را در شهرهای بزرگ می توانید پیدا کنید.

۳٫جاگیری حاشیه ای
اگر بچه ها کوچکی را که در حال توپ بازی نگاه کنید متوجه می شوید که زیر سن خاصی از توپ هایی که به سمتشان می آید می ترسند . انتخاب یک پروژه حاشیه ای مثل اینکه من ۸ ساله هستم و میخوام توپ ها رو بگیرم. اگر کاری را خوب انجام دهید مطمئنا رقیب خواهید داشت پس در نتیجه از ایده های خوب اجتناب نکنید.
مردم به ایده های بزرگ فکر می کنند اما تصمیم می گیرند که کوچکتر عمل کنند , زیرا به نظر می رسد که ایمن تر است, و در ادامه ناخودآگاهتان به شما اجازه نمی دهد که به ایدهای بزرگ فکر کنید.
انتخاب یک کالای جنبی غیر رایج باعث می شود که استارت‌آپ شما به کناره رانده شود. اگر ترس از رقابت در بازار دارید این راه حل مناسبی برای مقابله با ترستان نیست.

۴٫ایده ی فرعی
بسیاری از برنامه هایی که ما استفاده می کنیم تقلید از کار برخی شرکت های دیگر است. این خود یک منبع بزرگ از ایده هاست, اما نه بهترین. اگر به استارت آپ هایی که شروع موفقیت آمیزی داشته اند نگاه کنیم می بینیم که تعداد کمی از آنها در تقلید از استارت آپ های دیگر شروع شده اند. در نتیجه موسسان ایده های خود را از کجا گرفته اند ؟ بناینگذاران معمولا از برخی مشکلات خاص حل نشده استفاده می کنند.
به نظر می رسد بهترین مشکلات برای حل مواردی هستند که شما را شخصا تحت تاثیر قرار می دهند. اپل به وجود آمد زیرا استیو ووزنیاک به یک کامپیوتر نیاز داشت , گوگل به وجود آمد زیرا لری و سرگی نمی توانستند چیزهای مورد نظر خود را آنلاین پیدا کنند.
در نتیجه به جای کپی کردن فیس بوک , همراه برخی تغییرات که فیس بوک نادیده گرفته, ایده ها را از جهت دیگر دنبال کنید. ایده های اشتقاقی از ایده های بزرگ و موفّق قبلی، نمی‌توانند به سرانجام برسند. به طور مثال نمی‌توان ایده‌ی گوگل را با کمی تغییر دوباره مطرح کرد.

۵٫لجاجت
در بعضی زمینه ها در راه موفقیت شما باید دیدگاه مناسبی برای مواجه با آنچه رخ خواهد داد داشته باشید. شروع استارت آپ یکی از آنها نیست. مهم جایی است که شما باید پیگیر باشید. بنابراین زیادی به برنامه اصلی خود متصل نباشید , زیرا احتمالا اشتباه است. بیشتر استارت آپ های موفق کارهای متفاوتی را نسبت به برنامه اصلی انجام داده اند تا حدی که حتی به نظر نمی رسد همان شرکت اولیه باشند. شما باید آمادگی لازم برای دریافت ایده ی بهتری را که از راه می رسد داشته باشید , اغلب ایده قدیمی شما رد می شود.
اما آگاه بودن به ایده های جدید هم بسیار مهم است چون هر هفته ایده ی جدید می رسد , تعویض به یک ایده ی جدید هم به همان اندازه گذشتن از آن می تواند به شکست برسد.
خوشبختانه کسانی هستند که شما می توانید از آنها مشاوره بگیرد: کاربران خود. اگر به فکر تغییر جدیدی هستید و کاربرانتان برای آن هیجان زده شده اند , احتمالا این ایده ی خوبی است.
یکی از دلایل از بین رفتن استارت‌‌آپ ها خودسری آن‌ها یا ناتوانی‌شان در وفق دادن خود با شرایط و تغییرات بیرونی است و این در حالی‌ست که اگر به بازخوردها و انتقادات کاربرانشان توجه می‌کردند، موفّق می‎شدند.

۶٫استخدام برنامه نویس بد
لازمه‌ی تشخیص یک برنامه‌نویس خوب از بد این است که یا خودتان برنامه‌نویس خوبی باشید و یا یک برنامه‌نویس قابل اعتماد در تیم‌تان داشته باشید که در این امر کمکتان کند. برنامه نویسان استثنایی همیشه کمیاب‌اند, یعنی احتمال این که برنامه‌نویس خوبی استخدام کنید، خیلی کم است.

 

 

 

 

 

 

مترجم: #حامدکرمی

درباره مسعود بیگی

مسعود یه خوره ی اکوسیستم کسب و کارهای آنلاینه که به همراه محسن سرمست بنیانگذاران تندتک شدن و دارن تلاش میکنن دانش خودشون رو با اکوسیستم به اشتراک بگذارن و همینطور نقش دیده بانی رو با عدالت در اکوسیستم داشته باشن. اگه به مشاوره در بخش های فنی و مدیریت پروژه هاتون نیاز دارید همیشه میتونید رو کمکش حساب کنید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

صندوق سرمایه گذاری جسورانه توسعه فناوری آرمانی

مخاطبان : کارآفرینان، شرکت های استارت آپ، شتابدهنده ها متن کامل مقاله در شبکه اجتماعی ...